Amerikai-magyar jazzvonat XXXII.
Új korszakába lép a szeptember 26-28-án sorra kerülő debreceni jazzfesztivál. A 70-es, 80-as években sok legendás jazzkoncertnek helyet adó rendezvény kuratóriumának elnöke a 2002-ben az amerikai külszolgálatról hazatért és alpolgármesterré választott Turi Gábor lett. A jazzkritikusi munkásságáról is ismert városvezető a fesztivál programjának összeállítására amerikai, német, angol és magyar tagokból álló nemzetközi tanácsadó-testületet hozott létre, és maga is aktívan kivette részét az előkészületekből.
A fesztivál meghatározott koncepció, az amerikai-magyar jazzkapcsolatokat jegyében szerveződött, kizárólag amerikai és magyar muzsikusok szerepelnek a műsortervben. A magyar jazzfesztiválok gyakorlatában rendhagyó kezdeményezésként az egyik estét teljes egészében egy külföldi város, nevezetesen St. Louis zenei életének, mégpedig a blues muzsikának szentelik. A „St. Louis Blues-est” című összeállítás előadóinak kiválasztásában a debreceni jazzklub egyik, jelenleg az amerikai városban dolgozó tagja, dr. Varga Attila segédkezett, aki az elmúlt időben alaposan megismerkedett a jazz kialakulásában fontos szerepet játszott déli metropolis zenei kínálatával. A szenzációsnak ígérkező estén a blues különböző válfajain nevelkedett nyolc fekete, fehér muzsikushoz egy vancouveri egy harlemi vendégművész csatlakozik. A műsor sztárja várhatóan a rendkívüli hangi adottságokkal és előadói képességekkel rendelkező Kim Massie énekes lesz. A hatórás monstre programot éjszakai blues-session követi az amerikai és a magyar zenészek találkozásának jegyében. A St. Louis-est a nyitánya annak a több évre tervezett sorozatnak, amelyben a debreceni fesztivál az amerikai jazz történetében meghatározó szerepet játszó városok, New Orleans, Chicago és New York mai jazzéletét kívánja keresztmetszetben bemutatni.
A kortárs amerikai jazzmuzsikát két zongorista, a legendás hírű Andrew Hill és a fiatalabb nemzedék egyre népszerűbb előadója, Jacky Terrasson képviseli a fesztiválon. A hatvanas években a Blue Note kiadó egyéni útkeresései révén nevet szerzett Hill pályája az utóbbi években újra felívelt: Dusk c. lemezét nemrégiben az év lemezének választották a leghíresebb szaklap, a Down Beat kritikusai. A sokoldalúságával hódító Terrasson a Blue Note mai sztárjaként összeszokott triójával érkezik Debrecenbe. A két neves művész meghívásával a debreceni fesztivál új gyakorlatot igyekszik meghonosítani: a jövőben csak olyan muzsikusokat kívánnak felléptetni, akik még nem jártak Magyarországon, s újdonságot jelentenek a közönségnek.
A Magyar Jazz-szövetség kezdeményezésére a fesztivál költségvetéséhez kétmillió forinttal járul hozzá a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma. Ez az összeg a magyar muzsikusok támogatását hivatott szolgálni. A szervezők koncepciója arra irányul, hogy az amerikai eredetű jazz magyarországi megjelenésének minél több változatát mutassák be. Így hosszú idő után ismét fellép Debrecenben Szabados György, aki a MAKUZ zenekar élén nagy lélegzetű kompozíciót szólaltat meg. Ugyancsak a magyar folklór bartóki feldolgozásának útját követi Mezei Szilárd fiatal vajdasági hegedűművész, míg Tűzkő Csapa szextettjének felfogása a magyar népzene kodályi értelmezéséhez áll közelebb. Az etnikai identitású zenék sorába tartozik majd Babos Gyula Romani Project együttese, amely a cigány folklór és a jazz társítását példázza, míg a Nigun együttes zsidó-klezmer dallamokban és harmóniavilágban keresi zenei gyökereit.
A 34. debreceni jazzfesztivál nemzedékek találkozóhelye is lesz. Ugyanazon a napon lép színpadra a Kossuth díjas Pege Aladár, a bőgő világhíres magyar virtuóza, illetve a hangszer új üdvöskéi, a Magyar Rádió jazzbőgő- és basszusgitár-versenyének győztesei, Lakatos „Pecek” Krisztián és Horváth „Plutó” József. Bemutatkozik a nyári bilbaói jazzverseny harmadik helyén végzett, tizenévesekből álló Next Generation is. A mai nemzedékekhez közel álló „acid” jazz-zel jelentkezik a három tehetséges énekesnőt, Behumi Dorkát, Váczi Esztert és Kozma Orsolyát frontemberének tudó Ex+Az. A fesztivált az önálló CD-vel nemrégiben debütált Jazzpression nyitja meg, amelynek szaxofonosa, Tóth Sándor Debrecenben kezdte muzsikusi pályafutását.
Az öt helyszínen sorra kerülő Debreceni Jazznapok programjait számos kiegészítő esemény színesíti, amelyek sorából a néhai Fejes László jazzfotóit bemutató kiállítás emelkedik ki.
(Előzetes, 2003)