Dzsesszfesztivál a nők jegyében XXXVIII.

 

Vannak dzsesszfesztiválok, amelyek világsztárokra építenek, vannak, amelyek egy-egy stílus köré szerveződnek, és vannak, amelyek a költségvetés függvényében, ad hoc módon állnak össze. A nagy múltú Debreceni Jazznapok programja az utóbbi években határozott el­képzelések alapján szerveződött. Az amerikai városokat bemutató nagy sikerű sorozat után szeptember 2-6. között a hangjukat egyre erőteljesebben hallató női muzsikusok állnak majd a középpontban.

Az idén 38. évébe lépő fesztivál sztárja a brazil születésű, New Yorkban élő Eliane Elias zongorista-énekes, aki legújabb, Bossa Nova Stories című lemezének anyagát mutatja be Debrecenben. Különleges élményt ígér a kísérletező irányzatokból a gyökerekhez, így a gos­pel-zenéhez visszatalált afro-amerikai Amina Claudine Myers orgonahangversenye a Refor­mátus Nagytemplomban. Két hegedűsnővel érkezik a radio.string.quartet.vienna elnevezésű bécsi vonósnégyes, amely többek között Joe Zawinul szerzeményeit adja elő. A magyar dzsessz női vonalát három énekesnő, Fábián Juli, Pocsai Kriszta és Szolnoki Dóra, illetve a szaxofonon és fuvolán játszó Pozsár Eszter együttese képviseli.

A férfiak mezőnye is nagy neveket kínál. Először lép fel Magyarországon a pályáját a bebop stílussal kezdő, idén 80 éves Benny Golson szaxofonos, akivel egy darab dzsessz­történet elevenedik meg a színpadon. Sok neves muzsikus partnere volt az ugyancsak Ame­rikából érkező amerikai Henry Franklin bőgős is, aki Tóth Viktor triójában mutatkozik be. Alpesi zenék bizarr változatával jelentkezik a német Matthias Schriefl trombitás fa- és réz­fú­vósokból álló Alps and Jazz nevű formációja. A hazaiak között Dresch Mihály, Gadó Gábor, Deső Csaba, Bacsó Kristóf együttese és Halper László gitáros Band of Gypsys Reincarnation nevű  formációja szerepel az igényes programban (www.fonixinfo.hu).

(Előzetes, 2009)