Gyulát egy napra megtöltötte a jazz (XXII. Gyulai Vár Jazzfesztivál)

 

Az idén is haragban állt az időjárás a fürdőváros jazzfesztiváljával: a közelgő eső miatt a Tószínpad helyett zárt térben kellett megrendezni a koncerteket.

Látványában vesztett, hangulatában valószínűleg nyert a fesztivál a kényszerű hely­cse­rével. A Várszínház központjának technikailag jól felszerelt kamaraterme 200-220 néző befogadására alkalmas, de a klubszerű körülmények az improvizatív zene számára in­spiráló kapcsolat kialakítását teszik lehetővé az előadók és a közönség között.

Így is történt. A fesztivált szervező Gedeon József igazgató az erőteljes fúziós vonulattal szemben most a jazz törzsvonalát állította előtérbe. Az estet nyitó Dániel Annah Hot Swing Today elnevezésű együttese a múlt század 30-as, 40-es éveibe röpítette vissza a termet meg­töltő hallgatóságot. Az énekes középfekvésű, szűk terjedelmű, de kellemes színű hangjának és előadói habitusának jól fekszik ez a stílus, korabeli jazz- és musicalszámokból összeállított műsora azonban aligha lépett volna túl a retro-jellegen, ha kiváló partnerei (Zana Zoltán – szaxofon, Gyárfás István – gitár, György Ákos – elektromos zongora, Hárs Viktor – bőgő) nem mutatják meg, hogy dob nélkül is lehet ízesen, lendületesen szvingelni.

Örökzöldekhez nyúlt vissza a pár éve hazatért Tommy Vig vibrafonos is, aki azonban kvintettjével csak kiindulópontnak tekintette a jazzkánon darabjait. Bár törött csuklóval ját­szott, harmonizációival, szólóival mai megvilágításba helyezte a jól ismert szerzeményeket. Szellemének villódzásai végig lekötötték a figyelmet, (ön)ironikus kommentárjai felszabadult hangulatot teremtettek, és a feleségével, Mia Kim énekessel előadott bravúrszámokkal vas­tapsra ragadtatták a publikumot.

Mezei Szilárd

Amerikából a Vajdaságba vezetett vissza Mezei Szilárd magyar gyökerekből táplálkozó zenéje. A jazzben szokatlan hangszeren, brácsán játszó muzsikus triójával (Malina Ervin – bőgő, Csík István – dob) népdalokból kiinduló, precíz kompozíciós keretekbe foglalt, szaba­don kibontott, helyenként a kortárs zene dimenziói felé nyitó témái újszerűen gondolkodó alkotó műhelyébe avatták be a hallgatókat.

Prism: Dave Holland, Eric Harland, Craig Taborn, Kevin Eubanks

A gyulai jazzfesztiválra most is neves amerikai előadó fellépése tette fel a koronát. A modern jazz meghatározó bőgőse, az amúgy angol Dave Holland új, Prism nevű kvartettjéhez mérhető együttes még nem lépett fel a fürdővárosban. Az akusztikus és elektromos zongorán egyaránt virtuózitással játszó Craig Taborn, a másfél évtizeden át tartó muzsikusi tetszhalott állapotából Kevin Eubanks gitáros és a lenyűgöző technikai készségekkel meg­áldott Eric Har­land dobos révén igazi supergroup zárta a programot. Rendkívüli intenzitással (és hangerővel) megszólaltatott, elsősorban a tagok szólisztikus képességére és kreativitására építő, megannyi irányba mutató szerzeményeikkel a mai jazz csúcsaira jutatták fel a kitartó hallgatóságot.

(XXI. Gyulai Vár Jazzfesztivál, Kamaraterem, július 21.)

(Magyar Nemzet, 2013)