Hangjelek a kazamatákban (Mediawave)

 

A Mediawave-en életre kelt és teljes nagyságában mutatkozott meg a kortárs magyar zene géniusza

Föld, kő, víz. A természet elemei. A helyszín választása hűen tükrözi a 24 évvel ezelőtt Győrből indult, Komáromba áttelepült Mediawave fesztivál szellemiségét. A Duna part­ján kőből emelt, földbe rejtett Monostori erőd öt napon át a természetelvűség, kreativitás és a közösségteremtés jegyében kínált elfoglaltságot az érdeklődőknek.

Geröly Tamás együttese

A Mediawave nem pusztán kulturális szolgáltatásokra szerveződött vállalkozás. Rendezőit a hagyomány és a modern formák kettőssége, egymást ihlető, motiváló jellege izgatja. Fesztivál helyett inkább együttlétnek nevezik a nemzetközi találkozót, amely a filmes, zenés, vizuális, táncos, színházi és irodalmi programokon kívül alkotóműhelyeknek, materiális és szellemi ja­vak csereberéjének is teret ad. Az erőd különböző termeiben, a várárokban és a Duna partján párhuzamosan zajló események között mindenki kedvére szemelgethet, a környezet és a se­reg­szemle kötetlensége az otthonosság érzésével tölti el a látogatókat.

A zenei programokat négy csoportba sorolták a szervezők, úgymint jazz/blues/impro­vi­zatív zene – népzene/tánc – etno/new line/ underground/aktuális zene – buli/ mulatság. Össze­sen negyven formáció lépett színpadra, a legtöbb, tizenhat, az első kategóriában. A fogalmak mai zűrzavarában nehéz az eligazodás; az arányok mindenesetre kirajzolták a seregszemle zenei profilját.

Nem akad magyarországi rendezvény, amely ilyen merészen és következetesen biztosítana fórumot az új, kísérletező zenei irányzatoknak. A New York-i improvizatív szcéna fene­gye­re­keként elhíresült Elliott Sharp gitáros viszonylag hagyományos bluesprogramja szinte kakukk­tojásnak számított a meglehetős befogadói nyitottságot kívánó produkciók sorában. A műfa­jában sztárként ismert skandináv Thing trió elementáris erejű free/punk jazzétől nem sokkal maradt el intenzitásban a holland Tristan Honsinger (cselló) és a japán Csino Szuicsi (zongora) dadaista interakciója vagy a fiatal holland és amerikai muzsikusokból álló Cactus Truck nehéz­tüzérsége.

Thing

Magyar szempontból a Mediawave kiemelt vállalása a hazai avantgárd jazz apostolának, a 75 éve született, 2011-ben elhunyt Szabados Györgynek a megidézése volt. Ezt szolgálta Med­gyesi Gabriella: Az események titkos története című filmjének vetítése, az egykori muzsi­kus­társak és tanítványok részvételével rendezett eszmecsere, Erdélyi György előadóművész köz­reműködése, és ehhez illeszkedett a Trio Kontraszt (Stevan KovacsTickmayer – zongora, Grencsó István – szaxofon, fuvola, Geröly Tamás –dob), a Geröly Kvartett és a Grencsó együt­tesek fellépése.

Grencsó István (jobbról) és csapata

Hogyan élhet tovább egy nagy formátumú muzsikus kategóriák fölötti, jelentős mértékben improvizatív elemekre épülő zenéje? Az esküvő, a Fohász és az Adyton című korai Szabados-kompozíciók megszólaltatásával a vajdasági Mezei Szilárd brácsással kibővült Grencsó-csapat megadta a választ a kérdésre. Az együttes két fiatal tagja, Pozsár Máté (zongora) és Miklós Szilveszter (ütőhangszerek) személyesen nem ismerte a szerzőt, Benkő Róbert robusztus bőgőjátékától támogatva mégis tökéletes beleérzéssel fejtették fel a szabadosi zene rétegeit. A Bartók és Szabados nyomdokaiban járó Mezei és a szabad zenélés nagymesterévé érett Grencsó szólói glóriával fonták be, és egekbe repítették a szilárd kompozíciós vázra épülő, mégis szár-nyalóan szabad muzsikát. Rendkívüli, felemelő esemény történt ezen az estén: életre kelt, és teljes nagyságában mutatkozott meg a kortárs magyar zene géniusza.

(Mediawave fesztivál, Komárom, Monostori erőd, április 29-május 3.)

(Magyar Nemzet, 2014)