Üvöltés (Kronos Quartet: Howl, U.S.A.)
Az amerikai Kronos vonósnégyes régóta kultikus intézmény az alternatív zenék kedvelőinek körében.
Legutóbb négy kortárs zeneszerző – Michael Daugherty, Harry Partch, Scott Johnson és Lee Hyla (a ginsberges) – recitatív műveit játszották CD-re (Howl, U.S.A.). A forma nem új, a szövegek annál inkább. Abban nincs semmi rendkívüli, hogy valaki megzenésíti Allen Ginsberg híres Üvöltés című beathimnuszát, hiszen azt maga a költő is szokta volt kántálni saját harmóniumkíséretével. Hanem ahhoz újvilági indíttatás szükséges, hogy. valakit Edgar Hoovernek, az FBI egykori urának beszédei, F. Stone washingtoni újságíró publicisztikái vagy az országút szélén ácsorgó autóstoposok feljegyzései késztessenek komponálásra. Szöveg, zaj, zörej, telefoncsöngés, deklamáció. Vonós, négyes. A stúdiótechnika eszközei végtelenek, egyes mondatok, mondatrészek malomkerékszerűen darálódnak, egymásra montírozódnak, torzítódnak, a szaggatott előadásmód századvégi lüktetéssel hasít a dobhártyákba. Nekik is van értelmezési pozíciójuk. Hatalom, politika, szabadság – manipuláció: a (baloldali) liberális értelmiség újra és újra szembesíti magát a korlátlan lehetőségek hazájával, Amerika, az olvasztótégely gomolygó masszaként fortyog a távolban: az izzó felületen üvöltéssé szublimálódnak az illúziók. Lenyűgöző. (Nonesuch-Warner)
(Hajdú-bihari Napló, 1997)