Lokálkolorit
(Rodrigo) Vannak a klasszikus zeneirodalomnak olyan populárisabb művei, amelyek mindeddig kívül maradtak a magyar hanglemezgyártás látókörén, mert nem tartoznak az európai zene legmagasabban szavatolt értékei közé, s mert előadásukra nem akadt kellő honi apparátus. Kedvező változás, hogy az utóbbi években licencátvételekkel több alkotás is forgalomba került nálunk az említett kategóriából: ilyenek voltak Ferde Grofé amerikai szvitjei és ilyen Joaquin Rodrigo két műve, a „Concierto de Aranjuez” és a „Concierto Andaluz”.
A spanyol szerző neve ugyanúgy hiányzik a zenei szakkönyvekből, mint amerikai kollégájáé. Eric Salzman említi csupán A XX. századi zene című kötetében, mint a „lokálkolorit” jellegzetes képviselőjét. Való igaz: kevés komponista műveit hatották át annyira a spanyolos motívumok, mint a Rodrigóéit: izzó ritmika, sodró dallamok, az életöröm megnyilvánulásai teszik népszerűvé ezeket a darabokat. S még valami: a gitár szólisztikus szerepeltetése, a lemezen a virtuóz Pepe Romero és testvérei megszólaltatásában. Ötven évvel az első, hússzal a második concerto születése után jutott el hozzánk a felvételüket őrző szép lemez: hányan ismerhetik akkor Miles Davis magányos trombitaszólójával Gil Evans zseniális átdolgozását, amely a dzsessztörténet csúcsteljesítményei közé tartozik?
(Támad a szél) Folynak a viták stílusokról, irányzatokról. a zenei világképről, a kortárs zene szerepéről – s megszületik egy olyan lemez, amit semmilyen skatulyába nem lehet belegyömöszölni. Mártha István fiatal (35 éves) magyar zeneszerző második önálló albuma a legszabálytalanabb vállalkozás, ami valaha is Magyarországon korongra került. Mondhatnánk avantgárd kísérletnek is, ha ez a fogalom a század nyolcadik évtizedében még egyáltalán jelentene valamit. A hanglemezgyár kereskedelmi értesítőjében a „jazz” címszó alá sorolja a felvételt, ami éppoly messze áll az igazságtól, mintha buddhista zeneként aposztrofálta volna. Persze, elég felsorolni a közreműködőket – az Amadinda ütőegyüttes, a rockbálvány Nagy Feró, a dzsessz-szaxofonos Dés László, a dalnok Cseh Tamás, a folkénekes Sebestyén Márta, valamint Nagy Károly kapolcsi lakos –, hogy lássuk: oka van a bizonytalanságnak.
A szerző maga a Hangnapló címet adta a két, négytételes kompozíciót magába foglaló lemeznek. A Támad a szél is és a Kapolcs riadó is programzene, filozofikus tartalommal: a természet „tiszta” hangjainak és a huszadik század zenéinek, instrumentumainak szembesítése, a „természettel megszűnő kapcsolat feltérképezése”. Vannak benne természeti effektusok, gépzörejek, munkazajok, elektronikusan torzított siratódallamok, „konkrét” szövegek Szkárosi Endre soraival, klasszikus zenei, rock-, dzsessz-, folklórelemek, régi és új hangszerek (töröksíp, tekerőlant, vokóder, szintetizátor stb.). Mindez egyfelől az idő dimenzionális érzetét hangsúlyozza, másfelől pedig sajátos nemzedéki szemléletet közvetít: Mártha István ugyanis nem csak zeneszerzőként, hanem indukátorként van jelen; egy csapat élén, amely csapat nélkül ez a lemez ilyen formában aligha jöhetett volna létre.
Nem tudom, a lemezhallgatók hány százalékának van birtokában az a tolerancia, amely az ilyesfajta produktumok befogadásához nélkülözhetetlen. Maga az album kissé egyenetlen: laza, effektszerű részek váltakoznak kifejezetten drámai töltésű passzusokkal – de azt hiszem, ebben az esetben a gesztus értéke a fontosabb: egy szuverenitásra törő, igen tehetséges szerző kéznyomának felismerhetősége.
(Dimenzió) Dés László neve az előbbi lemezen ugyanúgymegtalálható,mint a Dimenzió dzsesszegyütteséén. Különös, de ha két évtized magyar dzsessztermését vizsgáljuk, alig bukkanhatunk rajtuk az eredetiség nyomaira. Olyan ritkán juthatnak lemezfelvételhez a hazai dzsesszmuzsikusok, hogy ilyenkor még azt sem képesek kihozni magukból, ami előnyük volna. Ez a görcsösség ugyan nem érződik a Dimenzió Avec plaisir című albumán, de a hatások tetten érhetők: Tóth Tamás basszusgitárjátéka a Weather Report együttest, pontosabban Jaco Pastoriust, Dés László szaxofonhangja pedig Jan Garbarekét idézi. Amúgy a zene igen gondosan megkomponált, kifejezetten artisztikus, az ECM lemeztársaság neoromantikus vonalába illeszkedő,kellemes hallgatnivaló, kiváló szólókkal – csak hát az ember nehezen tudja elhessegetni magától hallgatása közben a „deja vu” érzését...
(Üvöltés) Az egykori beatbálvány, a magányos, kóbor, megszelídíthetetlen amerikai poéta, Allen Ginsberg 1986-ban magyar rocklemez előadója lett. Ekkorát változott a világ az ötvenes évek óta. „Felfedezője”, menedzsere a Hobo Blues Band, amely az új lemez egyik oldalán a költő rövidebb verseit, a másikon pedig a korszakos nemzedéki himnuszt, az „Üvöltés”-t interpretálja. Zenével. Tanulságos vállalkozás. Kiderül belőle, hogy Ginsberg igen jól énekli a bluest. Azért, mert érzi. Kiderül továbbá az, hogy a Hobo Blues Bandnek nem lett volna szabad az Üvöltés igézetébe esnie: mert bizony gyarló, fantáziátlan, szánalmas erőlködés az, ahogyan Földes László a versfolyammal birkózik. Az ember persze nem szívesen mond elmarasztaló szavakat egy illendőségből nemesnek minősítendő kísérletről; ezért inkább azt javasolja az edzettebbeknek, hogy igenis, hallgassák végig a lemezt türelemmel. A szándék méltánylást érdemel. Aztán vegyék elő az eredeti kötetet, és olvassák el újra az Üvöltést. Nem fogják anakronisztikusnak találni.
(Hajdú-bihari Napló, 1987)